10 februari 2023

Herbestemming Stadhuis Vianen

Bijdrage SGP Vijfheerenlanden door raadslid Henri Wijnmaalen

Het mag wel eens gezegd worden dat wij met het historische stadje Vianen een ‘parel met grote historische waarde’ binnen onze gemeentegrenzen hebben. Een klein stadje met een grote geschiedenis. Alleen al als we bedenken welke rol de heren Van Brederode hebben gespeeld in de ontstaansgeschiedenis van ons land. Als inwoner van het historische binnenstadje ben ik iedere keer weer onder de indruk van de prachtige monumenten die de herinnering aan het roemruchte verleden levend houden. Juist een partij als de SGP koestert de waarde van historie. Ook nu weer in dit debat.

Één van die monumenten is het rijksmonumentale deel van het stadhuis aan de Voorstraat 30 uit 1425. Juist over het pand waar dit monument een onderdeel van is, staat er nu een raadsvoorstel op de agenda. Ja, nu wij één gemeente zijn geworden en we gekozen hebben voor één gemeentehuis in Leerdam moet er gezocht worden naar een verantwoorde oplossing voor deze achterblijflocatie. Verantwoord heeft voor ons als SGP 2 lijnen in deze situatie:

1. 1.      verantwoord omgaan met onze historie: als SGP vinden wij het onverantwoord om te onderzoeken om dit zeer bijzondere monument mogelijk te verkopen en vinden wij dat we ons erfgoed moeten koesteren. Daarom doen wij de dringende oproep voor het rijksmonumentale deel nadrukkelijk te onderzoeken of maatschappelijke organisaties als bijvoorbeeld een museum, een bibliotheek, maar ook het servicepunt van onze gemeente voor Vianen hierin bijvoorbeeld gevestigd kunnen worden. Om deze reden vinden wij de motie van D66 te eng ingestoken, omdat die teveel richting aangeeft en wij graag zien dat die gesprekken breder gevoerd worden met meerdere maatschappelijke organisaties.
  2. 2.      verantwoord omgaan met onze financiën: u kent ons als SGP als een partij die het belangrijk vindt dat er zorgvuldig met ons gemeenschapsgeld wordt omgegaan. Onderzoek daarom in gesprekken met die maatschappelijke organisaties op welke manier het behoud van het rijksmonumentale deel op financieel gezonde manier geëxploiteerd kan worden. En realiseer: het veel nieuwere deel van het gemeentehuis kan wel verkocht worden en op die manier een financiële bijdrage leveren.

Om deze 2 redenen zijn wij samen met CDA, PvdA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks mede-indieners van het amendement dat verkoop van het monumentale deel van het stadhuis uitsluit. In het amendement wordt ook nadrukkelijk om een exploitatiebegroting gevraagd bij alle strategieën, waarmee wij verwachten dat daarmee tevens de wens vanuit de VVD-motie wordt ingevuld.

Tenslotte nog het amendement om de kunstcollectie geen onderdeel uit te laten maken van het onderzoek herbestemming stadhuis. Wat ons betreft vinden wij het goed om alle gestelde onderzoeksvragen uit het Plan van Aanpak wel mee te nemen. Dit geeft een compleet beeld en komt ons inziens de besluitvorming in de toekomst ten goede. Zeker ook omdat er mogelijk sprake is van onlosmakelijke verbondenheid tussen het gebouw en de kunstcollectie. Uiteraard geven wij hier nadrukkelijk bij aan als SGP vóór behoud van de kunstcollectie te zijn en zouden hierover graag ook een toezegging van de wethouder ontvangen of dit ook zijn insteek is? Tevens vragen wij aan de wethouder de toezegging of de medewerkers erfgoed en de conservator actief ingezet worden bij de gestelde onderzoeksvragen?

Dankuwel voorzitter.

_________________________________________________________