28 september 2023

Vragen n.a.v. geluidsoverlast festival

28-09-2023 Oplegger geluidsoverlast Techno-festival en festival Bij the Greek te Vianen

Fractie SGP Evert Geluk

Bijlagen:

Brieven met ID 322 en 346 van de raadsvergadering van 21 september j.l.

ID 322: 2023-07-07: Overlast Techno-festivals Vianen

ID 346: 2023-07-19: Zorgen en bezwaren tegen festival Bij the Greek 2023 d.d. 1 en 2 Juli 2023

Ingezonden brief Het Kontakt d.d. 12 juli 2023

Aanleiding voor deze oplegger:

In de raadsvergadering van 1 Juni jl. heeft de raad gesproken over het evenementenbeleid en een van de onderliggende stukken was een resultatenoverzicht van een onderzoek gedaan onder onze inwoners (resultaten inwonerspanel) uitgevoerd door DUO Market Research. In dit onderzoek worden stevige uitspraken gedaan door onze inwoners over geluidsoverlast wat wordt ervaren. De SGP heeft toen aandacht gevraagd voor dit onderzoek en gevraagd rekening te houden met inwoners die deze klachten ervaren.

In de behandeling van dit evenementenbeleid in de commissie vergadering van 25 mei heeft de portefeuillehouder bij beantwoording van diverse vragen gezegd dat er gekeken zou worden om het voor iedereen schappelijk te maken en tevens dat er geen geluidsnormen overschreden mogen worden  en dat dat ook tijdens de festivals gemeten zou worden. De portefeuillehouder heeft in diezelfde vergadering in zijn antwoord aangegeven dat hij dit meeneemt richting de politie zodat ook zij er aandacht voor zouden hebben. Want ook tijdens het festival komen er diverse telefoontjes binnen, aldus de portefeuillehouder.

Ingekomen brieven en tevens een ingezonden mededeling in Het Kontakt van woensdag 12 juli 2023 j.l. (dezelfde persoon als de briefschrijver van brief  ID322 overigens)

Beide brieven geven aan overlast te hebben ervaren met termen als oorverdovend en een ongenadig hoog geluidsniveau (brief ID322). Deze briefschrijver heeft vragen gesteld aan het college waarom deze festivals kort na elkaar en op welke gronden de vergunningen zijn verleend.

De schrijvers van brief ID 346 uiten naast andere zorgen op basis van hun levensovertuiging en de invulling van hun zondagsrust ook heel concreet op de overlast en verstoring die zij hebben ervaren tijdens hun kerkdiensten.  Ook deze briefschrijvers vragen aandacht voor de vergunningverlening.

Naast deze brieven zijn er bij onze fractie ook mondelinge signalen binnengekomen van inwoners uit Vianen die de geluidsoverlast de betreffende weekenden als zeer hinderlijk hebben ervaren.

Bespreking in de CIE AZ van 26 oktober a.s.

Graag stellen we als SGP de volgende vragen aan de leden van de commissie AZ

1. Bent u het met ons eens dat deze festivals te kort op elkaar zijn gehouden en de suggestie wekken de geluidsnormen te hebben overschreden?
  2. Bent u het met ons eens dat wanneer beide festivals formeel gezien binnen de geldende geluidsnormen zijn gebleven de ervaren overlast dusdanig is dat er onderzocht moet worden om de geluidsnormen voor de festivals naar beneden bij te stellen?
  3. In hoeverre zijn de leden van de commissie AZ met ons van mening dat we als gemeente niet nog meer klachten moeten afwachten, maar nu al strengere regels voor festivals binnen onze gemeente moeten onderzoeken en uitwerken?
  4. 4.       In hoeverre zijn de commissieleden met ons van mening dat o.a. op basis van Zondagswet, art. 2, lid 1 en 2, (1. Het is verboden op Zondag in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waardoor de godsdienstoefening wordt gehinderd.

2. De burgemeester treft de nodige maatregelen teneinde te voorkomen, dat op Zondag door het verkeer op land- en waterwegen in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, meer voor de godsdienstoefeningen hinderlijk gerucht wordt veroorzaakt dan met het oog op de eisen van dat verkeer redelijkerwijze onvermijdelijk is. Hij is bevoegd daartoe verbiedend of bevelend op te treden of te doen optreden) onderzocht moet worden en vervolgens passende maatregelen genomen moeten worden om geluidshinder voor religieuze bijeenkomsten te voorkomen?

1. Vinden wij als commissie AZ dat bij de evaluatie dit jaar (toegezegd in de CIE van 25 mei jl.) de signalen uit deze brieven betrokken moeten worden om naar een oplossing te komen die recht doet aan alle inwoners?

Namens de fractie van de SGP

Evert Geluk